Ako na jednoduché Facebook súťaže?

logo súťaží pre Facebook

Za posledné roky sa so súťažami roztrhlo vrece, niet sa čo čudovať, marketéri vravia, že súťaže sú pomerne efektívnymi a často i stále lacnými nástrojmi na dosiahnutie cieľa. Ale ako sa hovorí, nie je všetko zlato, čo sa blyští – súťaže je potrebné v dnešnej záplave súťaží robiť skutočne s rozumom , aby mali dostatočný efekt. A niekedy možno ani neurobiť.

Čo je Váš cieľ súťaže?

Dnes je najčastejším cieľom súťaží získať do ľubovoľného marketingového kanálu čo najviac potenciálnych zákazníkov. Alebo získať tzv. trubačov čo možno nekúpia, ale o vašich aktivitách hovoria. Konkrétne pri Facebook-u sa pod získaním zákazníka rozumie, že Vašej FB stránke alebo Vášmu príspevku dá Like (Páči sa mi) , zdieľa ho alebo sa iba zúčastní diskusie k súťaži (skomentuje).

Pár faktov

  • Drvivá väčšina online súťaží sa dnes robí cez FB
  • Vo viac ako 90% prípadoch sú na FB podmienené Like-nutím či Zdieľaním stránky/príspevku
  • Začína prevládať neochota užívateľov používať Like alebo Zdieľanie
  • Finančná hodnota výhry nemá hlavný vplyv na výsledok súťaže
  • Väčšina FB súťaží nemá jasné podmienky
  • Užívatelia FB nie sú ochotní pri súťaži odchádzať z FB stránok
  • Pre efektívne šírenie súťaží je nevyhnutné využívať na FB platenú reklamu
  • Užívatelia zdieľajú príspevok X krát v domnení, že majú vyššie šance vyhrať
  • Účinnosť súťaží na FB klesá z dôvodu presýtenia súťažami

Ako pripraviť a dotiahnuť úspešnú súťaž

  • Zverejnite, že pripravujete súťaž o ….
  • Napíšte krátku upútavku
  • Ku popisu pripravte pekný ilustračný obrázok
  • Pripravte detailné podmienky súťaže
  • Zverejnite upútavku na súťaž na FB
  • Zaplaťte si Facebook reklamu
  • Zaplaťte si iné formy reklamy
  • Odpovedajte na otázky či pripomienky, moderujte
  • Pred koncom súťaže sa pripomeňte
  • V deň ukončenia vyhodnotenie neodkladajte a buďte féroví!
  • Výsledok súťaže bezodkladne oznámte zúčastneným
  • Po ukončení súťaže monitorujte a reagujte
  • Informujte o ďalšej pripravovanej súťaži

Na začiatku si dostatočne uvedomte, kto je vaše cieľové publikum a podľa toho voľte výhru. Uvedomte si i čo chcete súťažou získať: Páči sa mi, Zdieľanie alebo vám ide o to aby sa existujúci fanúšikovia stránky viac zapájali do diskusie. Napríklad ak predávate smartfóny, tak je vaše publikum takmer celý štát s výnimkou staršej generácie (teda napr. do 60 rokov). Vtedy výhrou nemusí byť len telefón alebo príslušenstvo, ale čokoľvek, napríklad wellness pobyt atď.

Myslite na to, že cena výhry má malý vplyv na počet účastníkov súťaže a preto pre bežných súťažiach nevoľte ako výhru nikdy drahý tovar/službu.

Pri avizovaní chystanej súťaže je vhodné vyvolať miernu zvedavosť a nepovedať predom všetko. Avšak keď nepoviete nič, nikoho nezaujmete. Avíza o pripravovanej súťaži robte iba ak nerobíte súťaže príliš často. Súťaže robte v neformálnom duchu, nech je to zábava, buďte kreatívni. Súťaže môžete robiť aj bez “súťaženia“ najčastejšie sa len vylosuje výherca, ktorý ale musí spĺňať podmienky súťaže, napr. iba poskytnutie Like-u či zdieľanie príspevku alebo komentár, či iná kombinácia. Často sa používajú i otázky ktoré súvisia s Vašou činnosťou alebo sortimentom/službami. Otázky však nedávajte náročné , chcete aby sa ľudia zapojili a nie naopak. Pri zverejnení súťaže používajte obrázok, príspevky bez obrázkov sa dnes ľahko prehliadajú. Ako obrázok použite atraktívnu fotku výhry. Ideálny rozmer fotky pre FB je 465 x 240 px.

Detailné podmienky súťaže umiestnite na firemné webstránky a do upútavky k súťaži uveďte linku. Podmienky si takmer nikto nepozrie, ale ak vznikne akýkoľvek problém či kritika počas súťaže, tak ako by ste našli – môžete sa na ne promptne odkázať. Upútavku zverejnite na FB pod účtom firemnej stránky. Upútavku zverejnite i vo všetkých marketingových kanáloch ktoré využívate. Zlepšíte tým výsledky danej marketingovej kampane(súťaže).

Vzhľadom na to že facebook v posledných rokoch znížil radikálne viditeľnosť nových príspevkov až na úroveň blízku 2% , je viac ako vhodné rozumne využívať platených služieb FB (reklama). Urobíte to tak, že daný príspevok boostnete = viac zviditeľníte pomocou platenej FB reklamy. Túto reklamu môžete rôzne cieliť. Pre súťaže sa mi osvedčili nasledovné parametre FB reklamy:

  • Ľudia, ktorí už dali v minulosti Like vašej stránke a ich priatelia
  • Maximálna cena reklamy: cca vo výške 50 – 100% z finančnej ceny výhry
  • Dĺžka zviditeľnenia: na obdobie trvania súťaže, max. 7 dní, dobré rozdeliť na N dní pri začatí súťaže a X dní na konci súťaže(druhý boost).

Pre ukážku uvádzam dve identické reklamy s rozdielnym publikom a ich výsledky. Všimnite si , že identická reklama má v jednom prípade cenu 5 centov za klik, v druhom prípade 75 centov za klik. V prvom prípade zviditeľňujete príspevok ľuďom, ktorí už dali Like vašej stránke (to nie je váš cieľ) a súčasne ich priateľom (to je to čo by Vás mohlo zaujímať, pretože každý lajkujúci má N priateľov). A stále za cenu 5 centov/ klik.

fb-target-new

Ľudia, ktorí už dali v minulosti Like vašej stránke a ich priatelia

fb-sutaz-2

Noví ľudia, ktorých na FB zacielite, ale nemajú s Vami žiaden vzťah

Ak realizujete väčšiu súťaž o hodnotnejšiu cenu, môžete investovať i do súťažnej reklamy mimo facebooku. Počas trvania súťaže sa súťažiacim venujte tak, aby ste zodpovedali všetky ich otázky a vyvrátili akékoľvek pochybnosti , buďte aktívni a súťaž I operatívne moderujte. Myslite na to, že I toto je spôsob ako si so zákazníkmi vytvárate dlhodobý vzťah a budujete dôveru. Tesne pred ukončením súťaže môžete šikovne vypichnúť fakt, že o chvíľu sa súťaž končí a súťažiaci príde o možnosť vyhrať.

Súťaž nezabudnite načas vyhodnotiť v termíne ako ste sľúbili, budú na to čakať Vaši súťažiaci, tak ich nesklamte, nech im nedáte priestor na špekulácie. Výsledok ľudským (nie oficiálnym) spôsobom zverejnite všade kde ste zverejnili o súťaži informáciu, teda vo všetkých prináležiacich marketingových kanáloch. Ľudia radi komentujú, blahoželajú, sú radi súčasťou hry. Vy každým zákazníckym komentárom zvyšujete viditeľnosť vašich aktuálnych I budúcich FB príspevkov.

Meno súťažiaceho či akékoľvek osobné údaje nezverejňujte bez jeho súhlasu. Môžete napríklad mať v podmienkach uvedené , že zapojením do súťaže súťažiaci súhlasí so zverejnením vybraných osobných údajov, ale v praxi to radšej bez ich písomného súhlasu nerobte. Ak výherca súhlasí, požiadajte ho o fotografiu s daným produktom, ktorý vyhral a zverejnite ju. Väčšinou sa jedná o pozitívne ladené fotografie, ktoré zvyšujú účinok súťaže.

Príklad

cca 7-14 dní pred súťažou: Nenechajte si ujsť pripravovanú súťaž o fantastický romantický wellness pobyt pre dvoch…. Už o týždeň.

Facebook súťaž o wellness pobyt

Súťaž o wellness pobyt pre 2 osoby

Súťaž o luxusnú privátnu jacuzzi a separé wellness pre 2 osoby
vrátane romantickej večere v cene 110 EUR. Miesto: Bratislava

Zapojte sa do súťaže pomocou Like na našej FB stránke „Bestcena.sk“ a súčasne zdieľaním tejto súťaže. Víťaza žrebujeme dňa 22.12.2014. Získajte i nákupný kupón v hodnote 5 EUR.

Presné podmienky súťaže nájdete v našom eshopehttp://bestcena.sk/sutaze

Súťaž trvá iba do 21.12.2014 vrátane, tak Lajkuj, zdieľaj a môžeš mať ešte krajšie Vianoce!

 

 

Podmienky súťaže

http://bestcena.sk/sutaze

Moderujte diskusiu ohľadne súťaže:

Diskutér1: nutia ťa likovať… serem na to… aj tak som taku cenu ako romanticka večera pre 2 za 110!!! nevidela…. toto je svet… neskutočné…

Odpoveď: Vážená pani ABC. Do ničoho Vás skutočne nenútime. Iba ponúkame, a iba ak máte záujem. V danom wellness centre by Vás ponúkané služby stáli minimálne 110 EUR a viac. Prajeme Vám príjemné sviatky.

48 hodín pred ukončením súťaže zverejnite na vašej FB stránke ďalšiu správu napr.: Už len 48 hodín do ukončenia súťaže. Nezmeškajte príležitosť vyhrať ….

Výsledok súťaže oznámte na FB ale aj iných m.kanáloch napr. takto:

Dobrý deň p. X Y, ešte raz Vám chceme pogratulovať k výhre a zároveň poďakovať, že ste sa s nami a ďalšími súťažiacimi podelili o fotografie s Vašou výhrou ABC. Prajeme Vám veľa úspechov. S pozdravom www.bestcena.sk

Motivujte do ďaľších súťaží: Ďalšiu súťaž chystáme budúci mesiac, premýšľame o nejakom tablete. Tešíme sa na Vašu účasť  a prajeme Vám pekný deň.

Záver

Uvedomte si, že ak beriete súťaž ako nutné zlo typu „Robia to všetci, musíme aj my“ a nenájdete si na kvalitnú prípravu, moderovanie súťaže a dokončenie dostatok času, výsledok bude slabý. Ak tomu však svoj čas pri prvej súťaži dostatočne venujete, po prvých pár súťažiach sa ich naučíte robiť efektívne a už to bude pre Vás hračka.

Martin Paška

Aktuálne sa venujem menším e-commerce projektom, SEO a copywritingu. Ak to so mnou chcete skúsiť a skutočne chápete, že online monetizácia projektov je dlhodobá záležitosť, rád vám pomôžem.

Komentáre