Túto otázku si kladie asi každý, kto by chcel affiliate marketing vyskúšať ale ešte tak neurobil. Asi si kladiete i otázky typu – nie je to príliš komplikované? Zvládnem to aj ja? Nie je affiliate marketing iba pre technických guru? Poteším Vás – affiliate marketing je technicky pomerne jednoduchá vec. Čo je však náročné je práve tá marketingová časť a tú musí každý marketér zvládnuť sám tradičnými ale hlavne inovatívnymi prístupmi.
Predpokladajme, že ste si už vhodný affiliate program našli a registrovali sa do neho. Ak nie, odporúčam Vám prezrieť si v prvom rade niekoľko slovenských affiliate katalógov, prípadne si nájsť firmy, ktoré affiliate programy už majú a rozhodovať sa pre vhodný affiliate program s rozumom.
Dobre pripravený affiliate program Vám poskytne po registrácii technické detaily ako implementovať ten konkrétny program ako i všetky potrebné nástroje , dokumenty, linky, obrázky atď. Ja Vám ponúkam všeobecný nadhľad ešte predtým ako sa zaregistrujete do programu, prípade inštrukciám daného partnerského programu nerozumiete.
Technický úvod
Pri propagácii na Internete je potrebné namiesto tradičnej linky používať VŽDY tzv. affiliate linku. To je základný technický predpoklad. Len vtedy je možné technicky sledovať a schvaľovať provízie. Táto linka sa skladá väčšinou z dvoch častí: pôvodná linka a affiliate časť. V príkladoch je zvýraznená práve affiliate časť, neoznačená je pôvodná linka. Teda namiesto www.stranka.xx používa partner niečo ako www.stranka.xx?id=12345 . Konkrétna štruktúra affiliate odkazu závisí od affiliate softvéru ktorý daný prevádzkovateľ programu používa. Affiliate časť obsahuje takmer vždy identifikačný reťazec (ID), ktorý reprezentuje daného partnera.
Príklady affiliate odkazov
http://clkuk.tradedoubler.com/click?p(145764)a(1773866)g(18693732)url(http://www.mall.cz/lego-star-wars/lego-star-wars-7931-t-6-jedi-shuttle-raketo?v=468186)
http://www.bestcena.sk?a_box=g5weyyjq
V prvom príklade je spomínaným ID reťazec 1773866 , v druhom reťazec g5weyyjq.
Zoznam predpripravených stránok – kam je vhodné smerovať partnerov Vám poskytne vždy konkrétny partnerský affiliate program. Avšak vy sami si môžete často vytvárať linky na daný web prostredníctvom mechanizmu ktorý je používaný daným affiliate programom. Potreby tvorby týchto affiliate liniek vlastnými silami je evidentná napr. pri eshopoch, ktoré obsahujú často množstvo produktov či služieb a vy chcete propagovať iba niektoré z nich. Pozrime si opäť príklad:
pôvodná linka: http://bestcena.sk/mobilne-telefony/huawei-ascend-g7-grey
vytvorená linka: http://bestcena.sk/mobilne-telefony/huawei-ascend-g7-grey?a_box=g5weyyjq
Typy odkazov
Propagáciu/Odkazovanie môžete realizovať rôznymi spôsobmi:
- cez textový odkaz
- cez obrázkový/bannerový odkaz
- pomocou tzv. iframe
príklad textového affil.odkazu v článku na webe: ….. Ja osobne mám takú skúsenosť, že najlepšie ceny telefónov Huawei nájdete vo vychytenom internetovom obchode bestcena.sk …
príklad affil banneru umiestneného pri článku na webe:
Kde umiestňovať odkazy?
Propagáciu môžete robiť na rozličných miestach, kde sa zdržiava vaša relevantná cieľová skupina. Napríklad nepropagujte hrnčiarske výrobky na weboch o moderných kuchyniach a pod. Propagáciu môžete realizovať tisícimi spôsobmi, tie najúčinnejšie sú vždy tajomstvom úspechu konkrétneho marketéra, ktorý si ich chráni a nebude o nich verejne hovoriť. Vo všeobecnosti môžete propagáciu robiť na týchto miestach
- na Vašich či externých weboch
- v eshopoch
- na blogoch
- na sociálnych sieťach ako FB, twitter atď.
- v e-mailových kampaniach
- v mobilných aplikáciách pre smartfóny/tablety
- či pomocou iných inovatívnych technológií
Hotové affilate materiály vrátane predpripravených bannerov, odporúčaných affiliate odkazov, iframe, či odporúčaných e-mail textov pre mailingové kampane nájdete vo vašom účte po prihlásení. Samozrejme, ak je daný program dobre pripravený.
Odkazy sú umiestnené. A čo teraz?
Ste len na začiatku. Naučili ste sa technicky propagovať vybraný affiliate program tak, aby bolo možné jednoznačne sledovať a monitorovať, koľko návštev a objednávok ste partnerovi priniesli aby ste si mohli uplatňovať nárok na stanovenú províziu. Vyskúšajte si monitorovať pár dní/týždňov, či sú Vaše linky účinné, prípadne prinesú i nejaké objednávky. Sledovanie Vám umožní Váš provízny program , preto ste si predsa robili registráciu. A venujte sa ďalšej propagácii, tradičnými spôsobmi napr. písaním článkov kde produkty /služby partnera môžete propagovať, stavbou portálov na mieru, či mailingovým a iným kampaniam. Práca affiliate partnera je systematickou prácou a chvíľu trvá, kým uspejete. Ak sa vzdáte hneď na začiatku pre nedosahovanie výsledkov, nebudete úspešní. Vedzte, že takmer každý affiliate partner v začiatkoch dosahoval slabé výsledky. Ako pri každej inej práci, kým sa ju naučíte robiť.
Verím, že ste teraz aspoň trochu bližšie na ceste k technickému zvládnutiu affiliate marketingu. Pretože zvládnuť techniku je prvoradé. Až potom môžete začať robiť prácu, ktorú ste chceli a teda marketing. Alebo ste čakali že si na stránky a do emailov vložíte pár odkazov a už si budete len vyberať provízie? Tak až také ľahké to zas nie je:-)