V prvom rade je potrebné pochopiť, na čo sú zamerané a ako fungujú. A uistiť sa , že daný eshop má ich dostatočnú podporu. Čo za podporu a ako na to? To ti poviem v ďalšom.
Načo slúži porovnávač produktov?
Ak si zodpovieme túto základnú otázku , pochopíme lepšie optimalizácii. Porovnávač produktov porovnáva. Porovnáva v prvom rade:
- cenu produktov konkurenčných eshopov
- zákaznícku spokojnosť, ktorú zákazníci eshopom dali
- popularitu produktov vo vybraných kategóriách
Cena, cena, cena
Porovnávače produktov využíva v strednej Európe drvivá väčšina užívateľov v prvom rade na porovnanie ceny. Ak by však bolo toto jediné kritérium , tak by užívatelia nakupovali hlavne z praxou neoverených, málo známych a nespoľahlivých obchodov. Že to tak nie je, vedia všetci prevádzkovatelia solídnych eshopov. Cena je síce v prostredí strednej Európy na prvom mieste, ale vždy s ohľadom na:
- reálny stav skladu
- hodnotenie / rating obchodu
- cenu dopravného
- počet a typ recenzií obchodu
- certifikáty obchodu
- a iné drobnosti
Príklad za všetko: Ak máš dobrú cenu avšak minimum recenzií a žiadny certifikát, tak pravdepodobne vyzerá tvoj eshop v očiach potenciálneho kupca podozrivo a objednávok budeš mať málo. Napriek super cene. Ak máš o 20% lepšiu cenu, minimum recenzií a základný alebo žiadny certifikát, podobne budeš mať málo objednávok, pretože to zákazníci budú pravdepodobne vyhodnocovať ako podvodnú cenu.
Vlastnosti produktov
Porovnávače produktov za posledné roky pokročili, už sa nesústredia iba na porovnávanie cien, ale aj na porovnávanie vlastností produktov. Dokonca z niektorých z nich sa už stali e-shopy, ale o tom inokedy. porovnávanie vlastností produktov je pre užívateľov veľmi praktická vec, umožňuje zjednodušiť výber produktu. Pre tých, ktorí ešte presne nevedia čo si chcú kúpiť. Doposiaľ na porovnávač chodili takmer výlučne užívatelia, ktorí už malivybratý produkt, vedeli presne čo chcú a tu našli len najvhodnejšieho predajcu. V prípade porovnania produktových vlastností začína porovnávače navštevovať ďaľšia – nie malá cieľová skupina zákazníkov. A to tí, čo ešte nevedia aký produkt si kúpia. A pre nich sú dôležité produktové údaje.
Na čo sa zamerať?
Ako som už spomenul, aj slovenský trh je veľmi citlivý na cenu produktov a preto dosahovanie čo najlepšej predajnej ceny jednotlivých produktov v porovnávači má význam. Nesnažte sa však byť príliš lacní, ale kopírujte cenou konkurenciu. Na druhom mieste je na Slovensku skladová dostupnosť, špeciálne pri spotrebiteľskom tovare. Na druhej strane, kôli výbornej cene je zákazník ochotný počkať aj dlhšie, avšak obchodu musí už dôverovať, pretože inak výborná cena znamená riziko. Na treťom mieste je cena dopravného, hlavne pri nákupoch pod 100 EUR. Teda rebríček dôležitosti na porovnávači by vyzeral takto:
- cena produktu
- dostupnosť
- cena dopravy
Treba podotknúť, že za posledné roky sa i správanie spotrebiteľov zmenilo. Slovensko je malý trh so zlou legislatívou a právom a to umožnilo vznik množstva drobných e-shopov, ktoré ani zďaleka nespĺňali legislatívu, prípadne vznikli so špekulatívnym či podvodným zámerom. Po mnohých kauzách sú už užívatelia opatrnejší a cena pre nich nie je jediné kritérium.
Ako postupovať pri integrácii?
- Vyplnenie základných údajov o firme a eshope
- Implementácia základného XML feedu
- Implementácia možnosti získania certifikátov dôveryhodnosti
- Implementácia tzv. malého resp. dostupnostného feedu
- Implementácia merania konverzií
- Nastavenie ostatných dôležitých údajov o eshope