Kvalitný článok. K napísaniu dobrého článku v online prostredí je potrebné dodržať iba pár zásad a použiť pár vhodných nástrojov. Nie je vôbec potrebné ovládať sedem vedných disciplín a je vhodné používať pri tom sedliacky rozum.
Pre jednoduchosť tu spomeniem príklad z úplne iného prostredia: Viete, ako docieliť aby ste mali krásne zdravé zuby? Že treba mať kvalitnú zubnú pastu s bieliacim účinkom vyvinutú a klinicky testovanú v Švajčiarskych laboratóriách? Omyl. Základom je umývať si ráno a večer každý deň zuby správnou kefkou a najlepšie správnou technikou. S pastou alebo bez pasty. To je 80% úspechu. Koľkí z nás to poctivo robia?
Presne tak to je aj s dobrým článkom. Musí byť optimalizovaný na kľúčove slová, mať dobrú titulku, zaujímavý štruktúrovaný / kvalitný / unikátny obsah, ešte pár vecí navyše a ostatné high-tech rady už len mierne zvyšujú úspešnosť. Áno, niekedy, vo veľmi konkurenčnom prostredí sú však veľmi dôležité. Ak tieto základné veci urobíte zle, high tech rady sú Vám nanič. Tieto základné veci nerobí viac ako 95% autorov.
Kľúčové slová článku
Tento bod považujem pri písaní článku za úplne najdôležitejší. Je možné ho aplikovať hneď počas písania článku, alebo až po jeho napísaní – pri jeho následnej optimalizácii. Každému autorovi to vyhovuje inak. Niekto najprv koncipuje štruktúru článku, poriadne si ho premyslí a až potom píše. Iný zas píše nadivoko, ako by ho kopla múza a potom robí poriadky v obsahu. V oboch prípadoch však je potrebné optimalizovať článok na kľúčové slová. A to doslova. Ja osobne som ten druhý prípad.
Ak však pre Vás nie je dôležité pritiahnuť čo najviac čitateľov, môžete tento odsek o kľúčových slovách kľudne preskočiť.
Pre jednoduchosť si predstavte, že niečo hľadáte. Napríklad si chcete kúpiť domov hojdaciu sieť. Tak si predstavte, čo zadáte do vyhľadávača google: hojdacia sieť, hojdacie siete, sieť na hojdanie, rodinná hojdacia sieť, hamaka a pod. Vo Vami napísaných frázach sa opakuje najčastejšie hojda*** sie***. Teda najdôlezitejšou , najčastejšie hľadanou frázou bude hojdacia sieť. Vyhľadávač pozná, že hojdacie siete sú len množné číslo toho istého výrazu.
Hľadanosť daných slov/fráz na Slovenskom Internete si pre istotu vždy overte Plánovačom kľúčových slov. Je to naozaj dobrá rada. Plánovač(je potrebné mať účet google) Vám poskytne informáciu, koľko ľudí na Slovensku hľadalo konkrétny výraz v predchádzajúcich mesiacoch, rokoch. Pre účely optimalizácie si vyberte tie najhľadanejšie.
Ak budete písať všeobecný článok o hojdacích sieťach, už viete na aké slová máte optimalizovať, lebo ste si dokázali predstaviť seba ako reprezentatívnu vzorku čitateľa. Pre tento prípad to budú hojdacie siete resp. hojdacia sieť a varianty tejto frázy.
Kde je potrebné používať kľúčové slová?
- URL adresa článku
- Titulok článku (Najčastejšie H1)
- Nadpis2 (H2)
- Prvá veta článku
- Obsah jednotlivých odsekov – tzv.zahusťovanie kľúč. slovami
Nasilu písané vety len kôli kľúčovým slovám, ktoré nedávajú veľmi zmysel však nepoužívajte. Vyhľadávač ich vie rozpoznať. Píšte ľudsky a nie ako stroj.
Viete, že 33% ľudí vyhľadáva pomocou 2-slovných spojení (fráz) , zatiaľ čo cca 24% používa 3-slovné frázy? Jedno slovo používa iba cca 18% užívateľov. Zvyšných 25% používa 4 a viac slov.
Váha kľúčových slov
Pri všetkých elementoch stránky je dobré mať na pamäti, že váha slov klesá zľava doprava. Teda vyššiu váhu má prvé a najnižšiu posledné slovo.
Príklad titulkov pre optimalizáciu stránky, kde sa nachádzajú cestovné hojdacie siete s ohľadom na váhu:
- HOJDI.SK | Hojdacie siete a hamaky pre cestovanie
- Hojdacie siete a hamaky pre cestovanie | HOJDI.SK
- Cestovné hojdacie siete a hamaky | HOJDI.SK
Posledná možnosť je samozrejme najlepšia voľba pre titulok danej stránky.
URL adresa
Pre horeuvedený príklad by bolo najlepšie ak by URL adresa v zmysle pravidla o váhe kľúčových slov vyzerala asi takto:
www.klucova fraza.sk/klucova fraza
a teda: www.hojdacie-siete.sk/cestovne-hojdacie-siete
Avsak, kedze mame eshop na uz existujucej domene, tu uz neovplyvnime. Preto sa budeme snazit mat URL aspoň v takomto tvare ak nám to webstránka dovolí:
www.hojdi.sk/cestovne-hojdacie-siete alebo ešte lepšie: www.hojdi.sk/cestovne-siete
Titulka článku
Efektívna titulka zaručí 80% úspechu. Pretože zlý titulok nikdy nepritiahne k prečítaniu fantastického článku. Ani zlého. Preto premýšlaniu nad titulkom venujte dostatočný čas. Oplatí sa to. Titulky treba písať práve s ohľadom na hľadanosť kľúčových slov priamo súvisiacich s článkom. V titulke článku sa pokúste vyvolať zvedavosť čitateľa alebo šokujte. To je úloha titulku. Pamätajte na to, že titulka je najdôležitejším (tzv. SEO) faktorom pre vyhľadávanie vyhľadávačmi.
Maximálna odporúčaná dĺžka titulkov je 60 znakov. Pri titulkoch platia taktiež pravidlá váhy kľúčových slov. Značku (váš web, meno, atď.) je z rovnakého dôvodu vhodné dávať na koniec titulku. Príklad: Cestovné hojdacie siete a hamaky | HOJDI.SK
Textový obsah článku
V článku používajte krátke vety, pretože dlhé vety na 3 riadky a viac sú ťažko čitateľné a unavujú.
Už sa vám niekedy v minulosti vo vašom živote stalo, že ste sa ocitli v situácii pri čítaní nejakého zaujímavého odborného alebo bežného článku a pri jeho čítaní ste konečne došli na koniec nejakej superdlhej a strašne nezáživnej a informačne chudobnej vety, a počas čítania ste úplne zabudli, čo čítate a o čom tá veta v princípe vlastne bola? Úplne zle:-) Vety by mali byť čo najkratšie. Dlhé vety deľte do viacero krátkych. Dlhé odseky deľte do viacero krátkych.
Pri obsahu platia taktiež pravidlá váhy kľúčových slov a to hlavne v prvej vete prvého odseku článku.
Zahusťovanie obsahu kľúčovými slovami. Je vhodné, aby sa kľúčové slová objavovali v článku častejšie, pretože to napomáha vyhľadávačom. Aj to je jeden z dôležitých faktorov dobrého online článku.
Efektívne nadpisy článku
V nadpisoch H1(často Titulok článku) a H2 používajte pravidlá váhy kľúčových slov. Krátke články si vystačia s nadpismi H1 a H2. Je hodné sa vyvarovať však nasledovných chýb:
- nepoužívajte nadpis H2 bez predošlého použitia H1 (napr. v článku alebo ako titulka)
- je vhodné používať iba jeden H1 nadpis v článku
Nadpis s najväčšou prioritou je H1, s nižšou prioritou je H2, atď. Pri písaní sa kľúčové slová prirodzene dávajú do nadpisov. Vyhľadávače hodnotia slová v nadpisoch ako významnejšie v porovnaní s ostatným textom.
Dôležitosť nadpisov je prakticky neporovnateľná s titulkami, čo však neznamená, že by sa nemali používať. Ľudia často nevnímajú rozdiel medzi H1 a Titulkou článku. Ich účel je však rozdielny. Titulka má zaujať k prečítaniu článku. Nadpis H1 má vypichnúť o čom článok je. Často sa však používajú rovnako.
Štruktúra
Je viac ako nutné používať tematické odseky, ktoré sú krátke. Radšej menej a krátkych viet ako veľa. Jeden odsek by nemal obsahovať príliš veľa viet. Autor článku by mal mať cit pre zhodnotenie či sa článok dá čítať s ľahkosťou. Články je vhodné častejšie oživiť obrázkami či videami, ak to charakter článku dovoľuje.
Aspoň jeden obrázok
Človek je tvor emotívny a preto si články bez obrázkov dnes už takmer nikto neprečíta. Ľudia často začnú článok čítať a ak ich nezaujme hneď v úvode, nečítajú ďalej. Obrázky (reálne alebo ilustračné) v úvode článku často navodia pre čitateľa atmosféru a emotívne ho dokážu preniesť i cez občasne nudné úvody. Obrázky je vhodné pomenovať podľa toho čoho sa týkajú. Nepoužívajte obrázky s názvami typu amm-234658-kjhh-pt5sztf.jpg
Nechajte odstáť
Ja toto pravidlo používam denne. Práve preto, že som kreatívny typ a píšem keď ma kopne múza. Potom upratujem. Aj Vám odporúčam aby ste tak robili. Verte mi, že keď necháte článok odležať, zrazu sa na neho dívate inak. Naši pradedovia a prababky to poznali ako príslovie „Ráno je múdrejšie večera“. Funguje to na tom princípe, že podvedomie si informácie logicky i emočne utriedi a po čase ich vníma inak – lepšejšie:-)
Kopírujte
To, čo sme sa naučili o písaní tlačeného obsahu na základnej ,strednej, či vysokej škole v online prostredí často neplatí. Aj Google nám tvrdí, že duplikátny obsah neslobodno publikovať. A je to naozaj tak.
Len s tým rozdielom, že kopírovaním sa rozumie identická a nie informačná kópia. Kvalitný článok ostane obsahovo kvalitným aj keď ho celý trochu preformulujeme avšak obsahové informácie ponecháme. Niekedy stačí zmeniť odseky, inak sformulovať vety, zameniť ich poradie. A… najlepšie pridať k článku ešte niečo nové. Prípadne vezmite viac kvalitných článkov a vhodne ich skombinujte, avšak tak, aby zostali pre čitateľa hodnotné. Kopírovanie je najľahšia cesta k dobrému avšak nie unikátnemu článku.
Veľa tzv.českých či slovenských infopodnikateľov hľadá populárne americké články v oblasti, ktorej sa venujú. Následne ich prekladajú ich do lokálneho jazyka aby pritiahli kvalitným obsahom návštevnosť. Vždy niečo pridajú a skombinujú. Je to najľahšia cesta ako napísať dobrý článok. Avšak, často bez praktickej skúsenosti s danou problematikou v domácich podmienkach nemá tú informačnú hodnotu pre užívateľa, práve naopak. Poznám to veĺmi dobre, aj ja som si tým prešiel. Áno , aj toto je cesta.
Ešte zopár rád
- Píšte unikátne články, nikdy nepublikujte obsahovo identický článok na rôznych weboch
- Píšte články ktoré majú pre niekoho hodnotu, najlepšie pre veľký okruh čitateľov
- Článok nemá dávať len informačnú hodnotu, ale musí dávať aj zmysel
- Vyvarujte sa písania len z dôvodu, aby ste niečo písali. Všeobecné omáčky bez hodnoty nikoho nezaujmú, treba písať k veci
- Píšte články, ktoré odpovedajú na často sa pýtané otázky na ktoré takmer nikto neodpovedal
- Píšte prirodzene, oslovujete predsa svojich potenciálnych zákazníkov
- Odkazujte na podstránky, produkty. Nikdy neodkazujte len na úvodnú stránku cez vaše top kľúčové slovo. Takéto slová predávajú najmenej.
- Spomeňte svoje výhody
- Neprechváľte sa. Nepíšte, že ste najlepší.
- Snažte sa čo najmenej o slovné spojenia my, u nás a podobne. Lepšie oslovenia sú skôr Vám, Vy. Nepíšte čo viete, ale čím budete potenciálnym klientom užitoční.
- Vyzvite ľudí do diskusie alebo iného kontaktu s vami.
- Používať v obsahu viac obrázkov kvôli názornosti
- Ak je to možné i vhodné, použite video, zvyšuje atraktívnosť
- Nepýtajte si povolenie. Alebo inak povedané, nepíšte “podľa môjho názoru”
- Píšte jazykom svojich čitateľov
Nástroje na písanie článkov, ktoré používam ja nájdete tu.