Otvorenie predajne k existujúcemu Internetovému obchodu musí byť i v online prostredí dobre zvládnuté. Aby ste boli úspešní, neváhajte a vykročte, rád Vám s tým pomôžem. Dnes už zďaleka nestačí dobré miesto, tradičná reklama, dobrý sortiment či dostatok skladových zásob.
Novú predajňu k Internetovému obchodu dnes obchodníci najčastejšie otvárajú z dôvodu častých otázok typu: „A v Senci predajňu nemáte, aby som si prišla tovar pozrieť? Alebo prevziať osobne, nech neplatím za dopravu?“. Najúčinnejšie je to však pri tovaroch, kde je veľká cieľová skupina, ktorá miluje pri nákupe zážitok, pohodu, kde viete vyvolať zvedavosť pre opakované návštevy a pod.
Predaj tovarov má na Slovensku nsledovné črty:
- „Pozriem v obchode a kúpim lacnejšie na Internete“
- spotrebitelia nakupujú len to, čo skutočne potrebujú
- spotrebiteľ je citlivý na cenu a skutočnú dostupnosť
- opätovne stúpajúca dôvera v obchodné značky
Ak si tieto fakty spojíte, dostatočne uvedomíte a akceptujete, viete sa lepšie rozhodovať a vymyslieť účinnejšiu stratégiu i pre kamennú prevádzku a jej marketing.
Otvorenie prvej predajne je pre eshop veľkým míľnikom a tak sa treba i marketingovo prezentovať.
Ako postupovať?
- Informujte existujúcich zákazníkov o otvorení predajne najlepšie v troch fázach:
- pripravujeme pre vás prvú predajňu (vyvolanie zvedavosti)
- otvorili sme pre Vás prvú predajňu (už môžete)
- ďakujeme za Vašu priazeň pri otváraní predajne (milo ste nás prekvapili, darí sa nám)
- Zverejnite kvalitné informácie o predajni
- Oslovte nových zákazníkov v regióne
- Priebežne informujte o aktivitách predajne
Otvorenie predajne odkomunikujte na eshope
Hlavná stránka eshopu či blogu: do sekcie Novinky umiestnite stručný oznam postupne v 3 fázach – otvárame, otvorili sme, ďakujeme. Na hlavnú stránku umiestnite i baner o otvorení predajne.
Každá stránka eshopu: Implementujte stručný neutrálny oznam alebo baner o otvorení predajne a dátume. Výnimkou može byť košík z dôvodu nerušenia v poslednej fáze nákupného procesu. Dôvodom takejto implementácie je, že o otvorení predajne sa dozvedia aj tí návštevníci, ktorí sa preklikli priamo na konkrétny produkt z porovnávačov produktov, affiliate webov či z vyhľadávačov.
Informujte cielenými kampaňami
E-mailom
E-mailom informujte kampaňou o otvorení predajne v dvoch až troch fázach – ako som už uvádzal. V prípade, že nemáte možnosť cieliť z vašej databázy kontaktov podľa regiónu, informujte všetkých zákazníkov. Avšak len tých, ktorí v minulosti súhlasili so zasielaním informácií emailom pri registrácii či objedávaní. Najvhodnejšie je cieliť podľa regiónu. Napríklad ak otvárate obchod v Trenčíne , tak bude Vaše oznámenie o novom obchode pre zákazníka z Prešova úplne irelevantné a nebude mať pre neho žiadnu hodnotu. Skôr naopak. Preto si určite vhodný región, napríklad 30 km od Trenčína.
Na sociálnych sieťach
Minimum, čo musíte urobiť je zverejniť na vašich sociálnych stránkach informáciu/post v troch fázach podobne ako pri emailovej komunikácii. Tento post odporúčam podporiť platenou cielenou reklamou napr na FB na Likerov a ich priateľov. Táto forma reklamy je pomerne nenákladná, ale účinná. FB ale i niektoré iné sociálne siete umožňuje výborne cieliť zákazníkov podľa veku, pohlavia, záujmov, bydliska, stavu atď. Samozrejme v oblasti platenej reklamy. Na sociálnych sieťach sa priebežne pýtajte na názory na novú predajňu, aby ste ju neustále zdokonaľovali tak, aby sa v nej zákazníci cítili na jednotku. Intenzívnejšou komunikáciou podporíte vašu viditeľnosť. Podporiť to môžete i mini súťažou o najhodnotnejší nápad či pripomienku.
Účinne cielenou PPC reklamou
Každá dobre cielená reklama dokáže pritiahnuť do Vašej predajne nových zákazníkov. K tomu však potrebujete čo najlepšie poznať Vašich zákazníkov, ich rozmýšlanie, potreby, celkové chovanie v regióne atď. Tento bod je pomerne náročný – hodný profesionála freelancera, či PPC agentúry. Ak PPC kampaň nastavíte nevhodne, miniete na ňu veľa efekt žiadny. Ak neviete presne čo robíte, radšej sa do toho nepúšťajte, pretože efekt bude iba minuté peniaze.
V kampani o otvorenej predajni používajte často odkaz na samostatnú stránku o Vašom obchode ako je uvedené v ďaľšom ako i náhľadový obrázok Vašej predajne.
Vytvorte či modifikujte obsah na eshope
Vytvorte si na eshope samostatnú informačnú podstránku o novej predajni , kde umiestnite všetko čo sa jej týka a môže zákazníka zaujímať. Týmito informáciami môžu najčastejšie byť:
- Prečo by Vás mali navštíviť / v čom je obchod výnimočný
- Tovar a Ceny v obchode (napríklad Internetové)
- Reprezentačná fotka – interiér
- Otváracie hodiny
- Adresa a telefonický kontakt
- Tím predajne
- Doplňujúce fotografie – interiér
- Reprezentačná fotka obchodu – exteriér
- Prehľadná mapa – ako nás nájdete
- Video z predajne – interiér prípadne i exteriér
- 360 stupňová panoráma interiéru či exteriéru
Čokoľvek sa bude diať v budúcnosti na predajni, môžete odkomunikovať s návštevníkmi eshopu na tejto stránke. Je určená pre tých, ktorých Váš obchodík zaujíma, alebo ešte len bude.
Pridajte nový typ dopravného a typ platby:
- Osobné vyzdvihnutie : Nezabudnite uviesť miesto výzdvihu
- Platba v hotovosti
- Prípadne platba platobnou kartou v predajni
Ak máte na eshope samostatnú stránku s kontaktami, pridajte tam i kontakt na novootvorenú predajňu, prípadne len linku na text „Nová predajňa v Senci“
Aktualizujte údaje v porovnávačoch produktov
Katalógy či porovnávače produktov a ich cien dnes už obsahujú množstvo nástrojov ako uľahčiť zákazníkom rozhodovanie o nákupe. Zákazník dnes často hľadá predajňu konkrétneho produktu i vo svojom okolí s mobilom či tabletom v ruke a zabudovanou GPS. Teda porovnávače sa snažia na tieto výdobytky techniky reagovať a v prípade, že sa nachádzate v blízkosti obchodu, ktorý daný tovar má na predajni, môže vám tento obchod prioritne odporučiť.
Takisto porovnávače produktov chcú vedieť, ako rýchlo vie doručiť daný produkt Váš eshop a ako rýchlo vie zákazník kúpiť produkt na predajni. A na ktorej predajni hneď teraz. Preto ak mu tieto informácie o stave skladových zásob vo vašom obchode poskytnete, viete zaujať zákazníka lepšie ako eshop , ktorý nemá produkt skladom.
Medzi najvýznamnejšie porovnávače patria nasledovné HEUREKA.sk , PRICEMANIA.sk, NAJNAKUP.sk aj PESIAZONA.sk . Samozrejme, aktualizáciu informácie o novej predajni robte len na tých porovnávačoch, ktoré reaálne s vaším Internetovým obchodom využívate.
HEUREKA napríklad umožňuje pre konkrétnu predajňu špecifikovať aj tzv. dostupnostný feed, ktorý jej poskytuje informáciu o stave zásob na predajni danej predajne.
Aktualizujte informácie v Google službách
Služba Google Moja firma umožňuje spoločnosti zadať nielen adresu sídla, ale aj informácie o predajniach firmy. Takýmto spôsobom vás pri vyhľadávaní zákazníkom Google zvýhodní, pretože ste mu poskytli viac informácií.
Záznam o predajni (o mieste) v Mapách Google je ďaľšou silnou službou ktorá pomôže zaujať pri vyhľadávaní. Vyplňte tu čo najviac údajov o predajni, pridajte fotky, prípadne virtuálnu prehliadku. Myslite na to, že Google mapy používa veľké množstvo uživateľov na hľadanie adries, či konkrétnych firiem. Vyskúšajte si to a zadajte do maps.google.com napríklad „MIMIaMAMA“ , čo je kamenná predajňa.
Google Business View alebo vo Vašom konkrétnom prípade virtuálna prehliadka predajne je výborný multimediálny doplnok pre tých, ktorí sa chcú pozrieť na konkrétne miesto ešte predtým ako tam pôjdu. Pretože niekedy býva osobná návšteva predajne i veľkým sklamaním. Táto služba Vám odprezentuje interiér alebo exteriér Vašej predajne v 360 stupňovom panoramatickom pohľade. Pre tvorbu takýchto pohľadov ponúka Google certifikovaných fotografov, ktorí Vám prehliadku urobia zákazkovo. Nie je to nič finančne nákladné.
Takýmto interaktívnym pohľadom na interíer sa výrazne odlíšite od iných predajní. Odporúčam, nie je to nič komplikované.
Konfigurácia notifikačných emailov
E-mail je stále jedna z najúčinejších foriem komunikácie so zákazníkmi. Ak sa robí relevantne a s cieľom. V momente potvrdenia objednávky je zákazník v obchodnom vzťahu a je naklonený prijímať informácie súvisiace nielen s tovarom, ktorý si zakúpil, ale i s aktivitami eshopu. Preto je vhodné využívať potenciál notifikačných e-mailov a informovať zákazníkov o otvorení novej predajne v informačnom boxe na konci emailu. Tento informačný box nasaďte na všetky notifikačné emaily.
Taktiež modifikujte obsah notifikačných emailov pre osobné odbery (ak používate iné ako všeobecné) na predajni, kde by ste mali uviesť kontaktné číslo na predajňu, presnú adresu, otváracie hodiny a linku na mapu. Zmyslom tohto opatrenia je uľahčiť zákazníkovi nákupný proces a teda v tomto prípade rýchle nájdenie vašej predajne. Myslite na to, že časť zákazníkov Vás bude hľadať podľa tohto vytlačeného notifikačného emailu. Druhá časť sa bude spoliehať na tieto informácie v mobilnom telefóne či tablete.
Informujte Vašich obchodných partnerov
Otvorenie predajne je často pozitívnym signálm i pre Vašich obchodných partnerov. Často to znamená, že ste sa posunuli ďalej, a spolupráca s Vami môže byť pre dodávateľa ešte atraktívnejšia. Táto jednoduchá informácia môže spoluprácu s niektorými partnermi posunúť na iný level.
Informujte komunity
Marketingovo aktívne internetové obchody využívajú takmer každý účinný marketingový kanál na komunikáciu so svojou komunitou. Diskusné fóra či komunitné portály ako efilip.sk, modrastrecha.sk, modrykonik.sk, hojko.sk a pod sú miestom pre stretávanie sa obrovských komunít ľudí. A prostredníctvom týchto komunít je možné i vhodne s komunitou i komunikovať, pomáhať, odporúčať atď. Niektoré z ich ponúkajú i možnosti predaja či zriadenia tovarových katalógov či eshopov. Rozhodne by ste i cez ne mali odkomunikovať vhodným sôsobom otvorenie predajne, ktorá je výnimočná….vy sami viete už čím. Ak vy sami neviete, tak sa poriadne zamyslite.
Aktualizujte Váš príbeh
Otvorenie prvej kamennej predajne je často dôležitým míľnikom obchodníka. Preto si dajte tú námahu a zaktualizujte Váš podnikateľský príbeh. Ak máte zverejenú históriu spoločnosti alebo Vašej podnikateľskej osobnosti, pridajte tam ďaľší dôležitý bod – otvorenie prvého kamenného obchodu.
Nespite a pripomínajte sa
Vaším cieľom by malo byť vytvoriť okolo predajne komunitu, ktorá k Vám rada chodí a pravidelne sa vracia. K tomu potrebujete byť i v online svete „viditeľní“. Buďte kreatívni a organizujte predajňové akcie, výpredaje, urobte darčekové poukazy, neustále hľadajte kreatívne dôvody, prečo by práve k Vám mal zákazník prísť a tieto dôvody s nimi neustále odkomunikujte emailom, na stránkach, v remarketingu atď. Ak je Vaša predajňa niečím obzvlášť výnimočným, využívajte to na marketing opakovane. Príkladov je veľa:
- ponúknite na predajni verejnú službu ZDARMA, ktorá v regióne chýba
- urobte HAPPY HOUR v jeden deň a hodinu v mesiaci a ponúknite nejaký výrazný benefit či zľavu
- Vytvorte inšpiratívnu predajňu, odkiaľ budú ľudia odchádzať s WAV efektom
- v spolupráci s externistom ponúknite zákazníkom hodnotné služby pod Vašou hlavičkou
- v predajni občas urobte galériu s regionálnym umelcom
- atď.
Vykonajte tieto kroky pre každý váš eshop
Ak prevádzkujete viacero internetových obchodov a v novej predajni plánujete mať i tovar z nich, vráťte sa k bodu 1 a začnite celý proces znova pre ostatné obchody:-)
Stiahnite si kontrolný zoznam k otváraniu novej predajne.