Pinterest – čo je to za sociálnu sieť a aký má pre e-shop či blog prínos? Treba tam byť z pohľadu marketingu, alebo nie? Poď sa na to pozrieť so mnou.
Pinterest je o tom, čo sa nám páči a čo by sme chceli, teda viac o budúcnosti. Na rozdiel od Facebooku, ktorý je sociálnou sieťou ľudí a je viac o súčasnosti či minulosti, teda kto čo urobil alebo práve robí (o komunikácii).
Pinterest je celosvetový katalóg nápadov a inšpirácií, je to sociálna sieť vecí
Pinterest je vizuálna plattforma založená na obrázkoch/videách a nástenkách ktoré sú inšpiratívne. Užívatelia si tu pripínajú obrázky vecí, ktoré ich nadchli, alebo by si ich chceli v budúcnosti urobiť či kúpiť. Pod pripínaním si skutočne predstav že všetko vizuálne, čo nájdeš na Internete a páči sa ti, si pripneš na online nástenku. Doslova.
Ako som objavil čaro Pinterestu?
Kedysi som si ukladal inšpiratívne obrázky rôznych domácich kutilských či malých záhradných projektov na disk do počítača. Mal som tam fakt úžasné veci.
Po čase som zistil, že ich tam mám už veľa a sú neskategorizované, nepomenované a málokedy som sa k nim vracal. Pretože v tom množstve bezmenných obrázkov som nevedel nič nájsť. Nemal som tam popisky k obrázku, prípadne celý članok, z ktorého bol inšpiratívny obrázok vytrhnutý a dané informácie by sa mi boli hodili.
Potom som náhodou objavil Pinterest, ktorý väčšinu mojich problémov elegantne riešil. Dal som si tú námahu, prehodil/skategorizoval obrázky do Pinterestu a začal Pinovať do neho nové inšpirácie. Jedným tlačítkom v pecku či mobile vždy , keď sa mi niečo zapáčilo. Moje Piny si pre predstavu môžeš pozrieť v mojom profile.
Pin je obrázok , ktorý môže obsahovať pod obrázkom popis a po prekliku sa dostaneš na web stránku z ktorej bol prevzatý. Pinom môžu byť okrem obrázkov aj videá a iné multimediálne formáty. Pinom môže byť ale aj obrázok surovo nahraný z PC.
A keďže som e-commerce konzultant, o sociálnu sieť som sa začal zaujímať viac.
Čím je Pinterest zaujímavý pre užívateľov?
- Pridávanie inšpiratívnych Pinov z rôznych webstránok jedným klikom
- Vyhľadávanie inšpirácií (obrázok) a automatické ponúkanie podobných nápadov
- Organizácia vlastného katalógu nápadov do násteniek
- Preberanie cudzích nápadov a pridávanie na vlastné nástenky
- Sledovanie inšpiratívnych ľudí a ich nápadov
- zdieľanie nápadov s priateľmi
Zbieranie inšpirácií je pre užívateľov veľmi jednoduché a spôsobov je niekoľko. Jeden z príkladov je uvedený dole. Budem sa im venovať podrobnejšie v ďaľších článkoch. Registrácia je extra jednoduchá – chce sa od teba len email a samozrejme nejaké heslo.
Čím je Pinterest zaujímavý pre firmy?
- dokáže ti priniesť veľkú návštevnosť
- výrazne ti vie pomôcť v SEO ( linkbuilding )
- pomáha posilňovať vnímanie brandu
- podporuje Nákupy priamo na sociálnej sieti
- nemusíš mať na Pintereste nutne účet aby si začal generovať z neho traffic
- má vlastnú Analytiku a teda vieš progres merať
- veľkosť firmy na Pintereste nehrá rolu, využivajú ho veľmi často aj blogeri
- dynamicky rastie a je predpokladom silnej soc.siete
Má Pinterest pre môj biznis zmysel?
Ak sa na tvoj biznis hodí aspoň zhruba profil Pinterestu, teda cieľová skupina produktov či služieb, ktoré predávaš(top kategórie, vizuálne dobrý produkt) a cieľové publikum ktoré oslovuješ(ženy, vyššie vzdelanie, 18-49 rokov), tak to určite stojí na zamyslenie. Aj na Slovensku. Konkrétnu odpoveď ti však dá len skúsený konzultant. Platí však rovnaké pravidlo, ako na iných sociálnych sieťach – Ak budeš mať jasnú stratégiu pre Pinterest a budeš sa venovať pravidelne obsahu, výsledky sa dostavia. Možno nie hneď. Pinterest má reakčnú dobu dlhšiu ako ostatné socálne siete, avšak aj veľkú zotrvačnosť. Ak myslíš dlhodobo, určite si nenechaj ujsť túto príležitosť.
Predaj na Pintereste
Celý predaj doteraz fungoval na princípe inšpirovania potenciálnych zákazníkov , Pinovania zaujímavých produktov a po kliku ich dovedenia do Internetového obchodu či na blog. Pretože štatistiky hovoria jasne, – ľudia si Pintereste nielen zbierajú nápady, čo sa im páči , alebo čo by chceli ale vďaka Pinterestu aj nakupujú. Priemerná doba od vytvorenia Pinu zákazníkom po uskutočnenie nákupu je na Pintereste cca 3,5 mesiaca, čo je pomerne vysoké číslo. Avšak to nie v online marketingu dnes je nič nové, podobne ako pri SEO, výsledky sa nedostavia hneď a ani bez práce.
Iným spôsobom ako podporiť predaj je špeciálna funkcia Pinterestu „Kúpiť“. Nedávno Pinterest po testoch uvoľnil funkciu nakupovania priamo na Pinoch.
Keďže jeho stratégiou je poskytnúť túto vlastnosť iba kvalitným eshop systémom, ktoré majú tlačidlo KÚPIŤ v súlade s podmienkami ich služby, túto vlastnosť nájdeš iba u niekoľkých výrobcov eshop systémov. Patrí medzi nich napríklad Shopify, Magento a iné. Eshopových systémov podporujúcich toto tlačidlo je zatiaľ málo, Pinterest je však v štádiu zberu dát , aby mohol vyhodnotiť ako sa tlačidlo ujme a akým smerom bude službu ďalej prezentovať a ponúkať. Produkty ktoré sa dajú na Pintereste kúpiť sú označené modrým tlačítkom Kúpiť.
Pinterest a SEO
Vyhľadávače milujú multimediálny obsah a teda obrázky , videá, zvuk a pod. A Pinterest do toho fantasticky zapadá. Pinterest ti pomôže urobiť silný linkbuilding, treba mu samozrejme trochu pomôcť. Pinterest má vysoký PageRank a teda vieš z neho získavať pre tvoj eshop silnú „SEO šťavu“ . Ako inak – samozrejme kvalitným obsahom. Teda unikátnymi Pinmi v tvojom profile, ktoré obsahujú nielen obrázky či videá, ale aj relevantné popisky či tzv. Rich Pins ktoré sú len obohatenými Pinmi o dodatočné informácie ako cena produktu, dostupnosť atď.
Pinterest generuje webom, na ktoré sa odkazuje, väčší traffic ako Youtube.com, Google + a LinkedIn
Pri pridávaní pinov k profilu firmy / eshopu / blogu je preto veľmi dôležité naplniť všetko čo sa týka SEO obsahu a teda kľúčové slová v Popise Pinu, veľkosť, názov obrázku, zabezpečiť atraktivitu obrázku, pridať lokalitu vytvorenia Pinu a preklikovú stránku. Mysli na to, že užívatelia často hľadajú nápady na Pintereste pomocou kľúčových slov a bez popisov ich nenájdu.
Pár faktov o Pintereste
ešte pár zaujímavých faktov:
- Priemerný počet návštev generovaných 1 Pinom: 6
- Top 5 krajín v používaní Pinterestu: USA, India, UK, Brazília, Kanada
- iPad je najpoužívanejším mobilným zariadením
- Priemerný počet minút ktoré užívatelia strávia mesačne na Internete: 98
- 97% Pinnerov vraví, že vďaka Pinterestu už niečo kúpili
- 93% vraví, že tu plánujú nákupy
Pinterest na Slovensku
V Európe sa u užívateľov Pinterestu jedná o cca 8% Internetovej populácie, z čoho sú asi 3% aktívni na tejto sieti. Nie je však dôvod, prečo by Pinterest nemal zaujať aj Slovenských užívateľov. Od roku 2013 je Pinterest v slovenčine. Slováci i Česi Pinterest pomaly ale iste začínajú objavovať a ich počet narastá. Aktuálne nie sú k dispozícii čísla o počte používateľov na Slovensku a preto mu marketingové agentúry venujú málo pozornosti. Je to však len otázka času. Ak máš jasnú víziu a Pinterest ti do nej zapadá, nie je na čo čakať. Na Slovensku sa predpokladá aktuálne niekoľko desiatok tisíc používateľov Pinterestu.
Teda áno, či nie?
Pinterest nemusí predstavovať vhodný marketingový nástroj pre každého a vypracovanie optimálnej stratégie môže trvať istú dobu, no jeho začlenenie, ako jedného z kanálov, ktorými Tvoja značka komunikuje, rozhodne stojí za zváženie.
#1 Sociálna sieť Pinterest. Byť či nebyť?
#2 Prečo je Pinterest skvelý pre biznis?
#3 Nastavenie PInterest účtu pre biznis
Ak ťa táto téma zaujíma, prihlás sa do môjho newsletteru, budem sa jej venovať v ďaľších článkoch. Pinterest je jedna z mojich srdcoviek a ak potrebuješ poradiť, alebo začať, rád ti s ním pomôžem.